Wordt het Haaksbergen of Noordlaren?

Koning Winter kennen we allang niet meer in Nederland. Als we geluk hebben dan moeten we het doen met een heel klein Prinsje Winter. De tijd dat we op sloten, kanalen en meren konden schaatsen ligt alweer een behoorlijk aantal jaren achter ons. Laten we het maar niet over de Elfstedentocht hebben, want die kennen we helaas alleen nog maar in de alternatieve variant op de Weissensee. Maar toch……toch begint het bij een aantal mensen in Nederland te kriebelen zodra de temperatuur voor enkele dagen onder het vriespunt duikt.

schaatsen

schaatsen

Prestige

We hebben het dan over de lokale bevolking van de dorpen Noordlaren (Groningen) en Haaksbergen (Overijssel). Beide dorpen strijden erom wie de eerste marathon op natuurijs mag organiseren. Beide dorpen zijn gespecialiseerd in het creëren van een perfecte ijsvloer met relatief weinig vorstdagen. Het geheim zullen zij echter nooit onthullen, want elkaar wijzer maken is het laatste dat mag gebeuren. Hoewel deze strijd zeer fanatiek gestreden wordt gunnen de dorpen elkaar uiteindelijk de winst. Maar niet voordat er alles aan is gedaan om die eerste marathon op natuurijs binnen te slepen. Het is een prachtige prestige strijd.

De charme van natuurijs

Ook de marathonschaatsers zelf kijken uit naar deze eerste wedstrijd op natuurijs. Natuurijs roept blijkbaar iets op bij de mannen en vrouwen van het schaatspeloton, want het wordt door sommige schaatsers zelfs gezien als één van de belangrijkste wedstrijden van het jaar. Wat maakt natuurijs dan zo speciaal? Een rondje langs een aantal marathonschaatsers levert de volgende antwoorden op:

  • Natuurijs vraagt om karakter
  • Zo hoort ijs te zijn
  • Nostalgie, brengt herinneringen naar boven
  • Het aparte krakende en schurende geluid van het ijs
  • Uniek, want komt steeds minder voor in Nederland

We schrijven 2016 en ook dit jaar hebben de ijsmeesters van Noordlaren en Haaksbergen zichzelf weer weten te overtreffen. Beide hebben, met hulp van talloze vrijwilligers, weer een prachtige ijsbaan weten te prepareren. Er kan er echter maar eentje de winnaar zijn en dit jaar was Haaksbergen. Het Groningse Noordlaren had de pech dat de temperatuur hier iets hoger uit zo komen in vergelijking met het Overijsselse Haaksbergen. Tsja, toch weer het weer dat de doorslag geeft.

Marathonschaatsen, de ultieme teamsport

Vroeger was er met betrekking tot de vier bekende schaatsafstanden alleen de nationale kernploeg. Via de verschillende gewesten kon je hier uiteindelijk in terecht komen. Hoe anders is dat vandaag de dag. Er zijn veel verschillende ploegen welke zich teams noemen. Maar in hoeverre zijn dit eigenlijk echt teams? Het allround schaatsen blijft immers een individuele sport. Het zijn dan ook vooral trainingskameraden van elkaar en niet zozeer team –of ploeggenoten. Wanneer je namelijk echt onderdeel bent van een team, dan ga je voor het teambelang en niet voor individueel succes.

Eén voor allen

marathon schaatsen

marathon schaatsen

En allen voor één. Dit is het motto dat geldt voor het marathonschaatsen. Ook het marathonschaatsen kent verschillende ploegen. De ploeggenoten zijn, in tegenstelling tot het allround schaatsen, ook echt een team. Uiteraard trainen de marathonschaatsers als team en tillen elkaar zo naar een hoger niveau. Tijdens de wedstrijden wil elk teamlid natuurlijk winnen, dat spreekt voor zich. De ploegleider bepaalt tijdens de wedstrijd de tactiek. Hij of zij ziet tenslotte het totale plaatje en ziet welke schaatser uit zijn ploeg het best in de wedstrijd zit. De stalorders die hij geeft worden dan ook zonder mokken door elke ploeggenoot opgevolgd. Eigen ego’s worden aan de kant gezet en alleen het teambelang telt.

Goede mix

Een goede marathonschaatsploeg bestaat uit een goede mix van schaatsers. Zo zijn er de “jonge honden” en de oudgedienden. Een goede ploeg bestaat ook uit verschillende karakters. Karakters die elkaar aanvullen en versterken. Hierdoor ontstaat het zo kenmerkende teamgevoel van marathonschaatsen. Elkaar uit de wind houden, wachten op de ander na een valpartij zijn prachtige voorbeelden hiervan. Maar ook samen bespreken wat de beste tactiek en het beste materiaal voor die dag is horen hierbij. Wat er bij een echt team komt kijken zijn zaken als:

  • Je zelf weg kunnen cijferen
  • Gemaakte afspraken nakomen
  • Samen huilen, samen lachen
  • Interesse in elkaar
  • Gemeenschappelijk doel nastreven

Delen van ervaringen

Het delen van ervaringen is van groot belang in het marathonschaatsen. De ervaren rotten dragen hiermee hun kennis over aan hun jongere teamgenoten. Deze kennis kan doorslaggevend zijn en kan bepalen of je als team op of net naast het podium belandt. Een trouwe lezer van deze site gaf ons een mooi voorbeeld van hoe waardevol het kan zijn om ervaringen met elkaar te delen. Zijn tip is dan ook om kennis en ervaring altijd en zoveel mogelijk te delen. Hij deelde zijn binaire opties ervaringen met anderen en anderen met hem. Dit leverde hem veel geld en dus een hoog rendement op. Het delen van ervaringen levert de marathonschaatser die in teamverband schaatst ook hoog rendement. Dit rendement bestaat in dit geval uit samen met je team het hoogste doel nastreven, waardoor je uiteindelijk met eremetaal op het podium staat!

Schaatsen draait teveel om techniek

Veel mensen zijn op een gegeven moment gestopt met het volgen van de schaatsers. Dat heeft niet zoveel te maken met de schaatsers zelf. Het zijn nog altijd sportlieden die topprestaties leveren, maar het breken van records is niet langer afhankelijk van alleen de training en de omstandigheden. Het is teveel gaan draaien om de techniek, de pakken, de speciale schaatsen en de aanpassingen die gedaan zijn om betere prestaties neer te kunnen zetten. Volgens veel critici gaat het niet langer om sportmannen en vrouwen tegen elkaar, maar om het grote geld. Heb je het beste pak en de beste schaatsen, dan moet je ook de beste prestatie kunnen leveren. Een logisch commentaar lijkt het, maar dat valt nog te bezien.

Schaatsen

Schaatsen

Het geld in de sport

Er zijn veel meer sporten waarin het geld de doorslag geeft. Kijk bijvoorbeeld eens naar de formule 1. Daar is het al veel langer gaande. De teams met het meeste geld, kunnen het meeste investeren in de wagens, waardoor de beste prestaties neergezet kunnen worden. Het gevolg is dat deze teams een grotere kans maken op de winst. In het voetbal en het tennis is precies hetzelfde gaande. Wil je een heel andere sport als voorbeeld hebben? De beste schakers komen uit de clubs met het meeste geld, omdat zij de jonge spelers beter op kunnen leiden, waardoor er betere prestaties nodig zijn. Het niet volgen van de sport levert daarbij niets op. Het is veel leuker om de sport alsnog te volgen en te genieten van het moment dat de underdogs de wedstrijd weten te winnen, zelfs wanneer zij minder goed materiaal hebben, en minder goede mogelijkheden hebben gehad. Dan heb je echt te maken met het uitroepen van een winnaar dankzij de goede prestaties.

Hoeveel weet jij van de schaatsers?

bingo

bingo

Schaatsen is een leuke sport om te beoefenen, maar de kans is groot dat er meer mensen zijn die naar het schaatsen willen kijken dan dat er mensen zijn die de sport op wedstrijdniveau beoefenen. Het is een leuke sport om te beoefenen, maar achter de televisie kan het minstens zo spannend zijn. De beste schaatsers starten als laatste, waardoor de nummer één positie vaak wisselt tijdens het schaatsen van de afstanden. Dat zorgt ervoor dat de tussentijden interessant zijn, en daarbij is vooral het gemiddelde van de schaatser belangrijk. Want wie gaat er nou winnen? Wanneer jij het vaker goed hebt dan fout, dan is het een idee om eens te kijken naar het online casino. Daar vind je gokkasten, poker, tafelspellen, krasloten en bingo, maar je vindt er ook iets anders wat interessant kan zijn voor jou. Je kunt namelijk ook inzetten op sportwedstrijden. Daarbij kun je denken aan voetbal, tennis, basketbal, volleybal en andere sporten, maar de betere aanbieders hebben ook schaatsen in het assortiment opgenomen. Dat kan interessant zijn voor de mensen die veel weten van schaatsen. Het uiteindelijke doel is in feite het verslaan van de bookmaker. De bookmaker wijst een bepaalde schaatser als favoriet aan. Wanneer je hier op inzet en deze wint, dan win je alsnog niet veel geld. Het is verstandiger om te kijken naar de sporters die een hoge odd meegekregen hebben. Dit zijn de schaatsers waarvan de bookmaker denkt dat deze geen kans maken. Wanneer jij echter redenen ziet waarom die schaatser wel een kans maakt, dan kun je zo ineens je inzet verviervoudigd terugkrijgen. Hoe werkt dat? Het bedrag dat je inzet wordt vermenigvuldigd met de odd waar je op inzet. Dat betekent dat een hoge odd een lagere waarschijnlijkheid heeft, maar een veel hogere winst als het correct blijkt te zijn. Op die manier kun je niet alleen geld verdienen, het kijken naar de sportwedstrijden wordt ook nog eens een stuk spannender en dat kan zomaar betekenen dat je ineens geen enkele wedstrijd meer wilt missen omdat de spanning zo hoog geworden is dat je er echt bij wilt blijven. Hoe meer informatie je over de sporters weet te verzamelen, hoe meer informatie je kunt gebruiken om de volgende keer in te zetten bij het gokken op de schaatswedstrijden. Succes met het bepalen van je inzet!

Trainen voor de lange afstanden

Het trainen op de lange afstand vergt veel discipline en doorzettingsvermogen. Tenminste, wanneer je een goede tijd wilt neerzetten. In dit artikel gaan we het hebben over trainen voor de lange afstanden. Lees je met ons mee?

Met een goede tijd bedoelen we een tijd die voor jou persoonlijk heel erg goed is. Zo kun je bijvoorbeeld gaan trainen voor een snelle tijd die je in het verleden wel eens neergezet hebt of voor een persoonlijk record. Je zult merken dat hoe ouder je wordt, hoe belangrijker trainen voor je gaat worden.

trainen voor de lange afstanden

trainen voor de lange afstanden

Waar moet je aan denken?

Wanneer je gaat trainen voor de lange afstanden en je wilt graag een snelle tijd neerzetten dan raden wij aan om vier á drie keer per week te gaan schaatsen. Wij zelf hebben goede ervaringen met het afwisselen van een interval training en een gewone training. Je trainingsweken zouden er dan als volgt uit kunnen zijn:

  • Zondag: rust dag
  • Maandag: interval training
  • Dinsdag: hersteltraining
  • Woensdag: rust dag
  • Donderdag: interval training
  • Vrijdag: rust dag
  • Zaterdag: rustige training

Een interval training kan van alles zijn. Zo kun je er voor kiezen voor een intervaltraining waar je de intensieve periode kort houd ( tussen 1 en 2 minuten) of een intervaltraining waar je de intensieve periode langer houdt. Denk bijvoorbeeld aan 5 tot 8 minuten. Met een herstel training bedoelen we een rustige training, waarbij je niet harder gaat dan 20 KM. Je doet deze training puur om je benen los te maken, zodat je sneller herstelt.

Wanneer je deze manier van trainen een aantal weken vast houd, zal je zien dat je vooruitgang gaat boeken. De meeste schaatsers zeggen al naar twee weken vooruitgang te zien wanneer ze bezig gaan met dit trainingsschema.

Wanneer schaats jij?

De meeste mensen hebben een druk leven. Ze hebben een fulltime job en daarnaast moeten ze ook nog kinderen onderhouden ook. Af en toe wordt het dan wel eens lastig om tijd in te plannen voor het schaatsen. In dit artikel geven wij een aantal tips voor het inplannen van een je schaatsuurtjes.

In de avonduren gaan schaatsen

In de avonduren gaan schaatsen

Om meer tijd over te houden voor het schaatsen zou je er voor kunnen kiezen om eerder te beginnen met werk. Je zult dan zien dat je meer tijd over houd, waardoor je in de avond uurtjes kunt gaan schaatsen. Ook kun je er voor kiezen om in de avond uren tijd door te brengen met je kinderen en zaterdag te gaan schaatsen.

Ook zien we veel vaders op de schaatsbaan die hun kind meenemen. Dit levert natuurlijk grote voordelen op, want je spendeert tijd met je kind en tegelijkertijd kun je lekker je rondje schaatsen. Wat zijn nog meer mogelijkheden om tijd in te plannen voor het schaatsen?

  • Een oppas regelen voor je kind
  • Online gaan werken
  • Eerder beginnen met werk
  • In de avonduren gaan schaatsen

Het voordeel is dat de meeste schaatsbanen in de avond uren open zijn, waardoor je dan je schaatsuurtjes mee kunt pakken. Ook de natuurbanen zijn steeds vaker tot in de avond uren geopend. Dit komt omdat ze de afgelopen jaren vaak niet de mogelijkheid kon aanbieden om te schaatsen, terwijl de meeste leden wel lidmaatschap geld betaalde. Hierdoor hielden de meeste verenigingen geld over wat aan de lampen uitgegeven kon worden. Op deze manier was het toch mogelijk om in de avond uurtjes te schaatsen.

Wanneer je in de winter druk bent met je huis en je kunt wel wat hulp gebruiken, dan zou ik er voor kiezen om ikeamontagehulp.nl voor het gemak in te schakelen.

Het voorbereiden op het winterseizoen

Wanneer het winterseizoen er op zit en de zomerperiode zit er aan te komen, hebben wij als schaatsers even een rustige periode. Wat moet je tijdens deze periode vooral wel en vooral niet doen? Wij geven de tips die je nodig hebt.

3

 

Wie goed fit wilt zijn tijdens de winterperiode zal het juiste werk moeten verrichten tijdens de zomerperiode en het najaar. En dan gaat het niet alleen om kwantiteit van de training, maar meer om kwaliteit. Het is een kwestie van je lichaam goed kennen en op basis hier van de juiste keuzes maken. Stel je behoort tot de oudere lichting dan zal je trainingsschema er anders uit zien dan iemand van 18 jaar.

Waar moet je rekening mee houden?

Aller eerst zal je je lichaam moeten kennen. Voor sommige mensen werkt het om de zomer keihard door te trainen, terwijl anderen beter even rust kunnen nemen. Het hangt puur van de staat van jouw lichaam af. Nu kan het zo zijn dat je een zware winterperiode achter de rug is, waardoor het verstandig is om even helemaal niks te doen.

 

Over het algemeen kiezen wij schaatsers er voor om te gaan skeeleren en brengen we een bezoek aan de sportschool. Tijdens deze trainingen hoef je even niet bezig te zijn met wedstrijden, maar kun je de focus voorledig verleggen op je zwakke punten. Tijdens wedstrijdperiodes is het natuurlijk onmogelijk om op je eerste meters te trainen; maar in de zomerperiode is dit prima mogelijk. Sterker nog, de combinatie van de sportschool kan hier goed bij helpen.

 

Ook blijft het belangrijk om op je voeding te blijven letten. Er zijn genoeg voorbeelden van sporters die na de zomerperiode vijf kilo extra hebben. Nou kan het zo zijn dat je deze 5 kilo er zo vanaf hebt gesport, maar het kost je wel onnodig tijd waardoor je later fit bent dan de concurrentie is. De concurrentie heeft als ware een voorsprong en dat zal je gedurende het gehele seizoen merken. Probeer daarom je vitamines te eten en daarnaast ook aan je eiwitten en koolhydraten te komen. Ook flesjes bier kun je maar beter laten staan.

 

 

Hoe blijft een schaatser na zijn carrière bekend?

Wanneer een marathon schaatser stopt met schaatsen, zal zijn populariteit direct af nemen. Dit komt omdat hij of zij minder op televisie te zien is en dat er daar naast ook minder over hem of haar gesproken wordt. Hoe zorgen schaatsers er voor dat ze bekend blijven onder de schaatsliefhebbers?

1

Deze bovenstaande quote is van Hanneke. Zij is helemaal dol van schaatsen en beoefent de sport zelf ook. Ik vond het een goede quote en een mooie foto. Daarom deel ik hem met mijn lezers.

 

Er zijn schaatsers die na hun carrière liever niet meer in de spotlight staan. Jarenlang achter elkaar stonden ze al in de aandacht, waardoor een groot deel van de ex-schaatsers de rust wel kunnen waarderen. Toch zijn er ook genoeg schaatsers die het tegenoverstelde willen, omdat zij er van houden om in de spotlight te staan. Daar is niks mis mee, want ze zijn niet anders gewend.

Wat van voordelen heeft het?

Het bekend blijven na de carrière levert voor de schaatsers verschillende voordelen op. Zolang je bekend blijft, ben je als het ware een merk. En dat merk is geld waard. Zo kun je gevraagd worden voor commercials of uitgenodigd worden voor een praatprogramma. Een schaarser die bekend blijft, heeft gewoon meer mogelijkheden en kansen in zijn of haar verdere loopbaan.

Hoe blijft een schaatser bekend?

Er zijn schaatsers die door hele goede prestaties voor een lange tijd bekend zullen blijven. Denk bijvoorbeeld aan Erwin Wennemars. Hij heeft veel medailles gewonnen, waardoor je nog vaak op TV uitgezonden blijft. Nu is Erwin misschien een beetje een slecht voorbeeld, omdat hij daarbij veel deel neemt aan praatprogramma’s. De prestaties gedurende de loopbaan van de schaatser zijn dus bepalend voor de naamsbekendheid na de carrière.

 

Er zijn heel veel schaatsers die via het internet hun best doen om bekend te blijven. Zo starten ze een eigen blog of Facebookpagina op. Op deze manier kunnen supporters en andere geïnteresseerde de schaatser of schaatsster altijd blijven volgen. Het is daarbij belangrijk dat het de blog en de Facebookpagina goed laat samen werken. Zo kun je via vindikleukbutton.nl een eigen vind ik leuk button aan maken voor je website of blog. Er zijn schaatsers die hier gebruik van maken.

2

Tot slot

Natuurlijk speelt niet alleen het internet een rol. Zoals we al zeiden is het belangrijk voor een schaatser om vaak in beeld te komen bij de Nederlandse bevolking. Dit kan door op televisie of op de radio te kopen. Er zijn ook veel schaatsers die totaal wat anders gaan doen en een hele nieuwe carrière op bouwen. Dit verschilt eigenlijk per persoon.

 

De weg op!

Het schaatsseizoen zit er alweer een tijdje op. Nu de temperaturen langzaam toenemen, wordt het tijd om met de skeelers weer uit de kast te halen. Veel schaatser proberen zich op deze manier fit te houden en klaar te stomen voor het nieuwe schaatsseizoen. Hoe ga jij zo veilig mogelijk de weg op?

het schaatsen

het schaatsen

Om de beste te blijven met schaatsen en fit aan de start van het schaatsseizoen te verschijnen, zal je buiten het schaatsseizoen ook bezig moeten blijven. Het skeeleren is een goed alternatief voor schaatsen. Toch wil je tijdens het skeeleren geen blessures oplopen. Aangezien deze kans op blessures met het skeeleren op de weg alleen maar groter wordt, vertellen we je graag waar je op moet letten.

Waar moet je allemaal op letten?

Wij vertellen je graag waar je allemaal op moet letten wanneer je van plan bent om met je skeelers de weg op te gaan:

• Bescherming – deze lijkt misschien vanzelfsprekend, maar niet iedereen denkt er altijd aan. Het is belangrijk dat je goede bescherming biedt aan je elle bogen en knieën. Ook is het beschermen van je pols aan de hand van polsbeschermers enorm belangrijk, omdat deze bij een val het snelste breekt.

• Training – hoe getraind ben jij? Beoordeel met enig vermogen van zelfreflectie je fitheid. Wanneer je nog niet helemaal fit bent, doe je er verstandig aan om rustig aan te doen. Het beste kun je dan volgens een schema te werken voor de komende weken, zodat je enig houvast hebt. De meeste blessures ontstaan, doordat mensen zichzelf teveel belasten.

• Vaardigheden – hier heb je opnieuw zelfreflectie voor nodig. Hoe goed kan jij remmen of draaien? Probeer hier je snelheid en de route die je neemt op aan te passen. Ook kan de vaardigheid ‘weten hoe je moet vallen’ de veiligheid een stuk omhoog halen.